Cele programu
CEL GŁÓWNY
Głównym celem programu Przedszkoliady jest wytworzenie u przedszkolaków zainteresowania i potrzeby regularnej aktywności fizycznej. Sprzyja to przygotowaniu ogólnorozwojowemu dzieci, co procentuje w codziennym życiu, ale także przy uprawianiu sportu w późniejszym wieku. Zajęcia, poprzez swoją formę przygotowują dziecko mentalnie do aktywności fizycznej i działania w grupie.
Do celów głównych zaliczamy:- polepszenie ogólnego stanu zdrowia
- uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej
- zapewnienie harmonijnego rozwoju fizycznego dziecka
- przygotowanie mentalne do współpracy w grupie, zdrowej rywalizacji, umiejętności pogodzenia się z przegraną oraz szacunku do przeciwnika
- popularyzacja aktywności fizycznej u przedszkolaków poprzez zabawę i ćwiczenia
Pierwsze półrocze zajęć programu Przedszkoliady ma charakter adaptacyjny, mający na celu zainteresowanie dzieci aktywnością ruchową i fizyczną poprzez gry i zabawy z piłkami.
Działania założone na drugie półrocze nastawione są na podtrzymanie ciągłości aktywności fizycznej dzieci.
Poprzez wykorzystanie różnorodnych form i treści ma zostać osiągnięty cel nadrzędny, czyli wykazywanie przez dzieci chęci do uprawiania aktywności fizycznej.
Sprzyja to również rozwojowi konkretnych umiejętności z zakresu gier takich jak piłka nożna, siatkówka, koszykówka czy piłka ręczna. Położenie nacisku na rozwój celowy umiejętności oraz ich różnorodność sprzyja ogólnemu rozwojowi cech motorycznych u dziecka. Dzięki temu dzieci zyskują samoświadomość celowości ćwiczeń, rozwijając się wszechstronnie.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Cele kształcenia- Dostrzeganie wpływu grupy na jednostkę.
- Wyposażenie przedszkolaków w podstawowe umiejętności z zakresu kultury fizycznej.
- Radzenie sobie z konfliktami.
- Uświadomienie dzieciom ich możliwości.
- Znajomość różnych rodzajów ćwiczeń, gier i zabaw.
- Kształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych ćwiczeń z zakresu aktywności fizycznej.
- Motywowanie do pracy i osiągania lepszych wyników.
- Nauka pokonywania zmęczenia i słabości.
- Określenie kierunku dalszego rozwoju fizycznego dzieci, poprzez ich aktywność fizyczną.
- Wszechstronne rozwijanie osobowości.
- Rozwijanie tolerancji wobec innych osób.
- Przejawianie postawy szacunku wobec innych osób i ustalonych zasad.
- Kształtowanie aktywnych postaw społecznych, np. odwagi cywilnej.
- Rozróżnianie i ocenianie postaw człowieka.
- Budzenie zdolności do empatii.
- Kształtowanie u uczniów umiejętności słuchania i rozumienia innych ludzi oraz potrzeby doskonalenia się.
- Rozwijanie poczucia humoru i zdolności do autoironii.
- Uświadomienie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
- Kształtowanie pożądanych zachowań i postaw u młodych ludzi (stosowania zasad Fair Play).
- Wdrażanie zasad zdrowej sportowej rywalizacji.
- Wprowadzanie zasad organizacji lekcji.
- Poszanowanie cudzego mienia.
- Pomoc koleżeńska podczas wykonywania ćwiczeń.