Cele programu

CEL GŁÓWNY

Głównym celem programu Przedszkoliady jest wytworzenie u przedszkolaków zainteresowania i potrzeby regularnej aktywności fizycznej. Sprzyja to przygotowaniu ogólnorozwojowemu dzieci, co procentuje w codziennym życiu, ale także przy uprawianiu sportu w późniejszym wieku. Zajęcia, poprzez swoją formę przygotowują dziecko mentalnie do aktywności fizycznej i działania w grupie.

Do celów głównych zaliczamy:
  • polepszenie ogólnego stanu zdrowia
  • uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej
  • zapewnienie harmonijnego rozwoju fizycznego dziecka
  • przygotowanie mentalne do współpracy w grupie, zdrowej rywalizacji, umiejętności pogodzenia się z przegraną oraz szacunku do przeciwnika
  • popularyzacja aktywności fizycznej u przedszkolaków poprzez zabawę i ćwiczenia

Pierwsze półrocze zajęć programu Przedszkoliady ma charakter adaptacyjny, mający na celu zainteresowanie dzieci aktywnością ruchową i fizyczną poprzez gry i zabawy z piłkami.

Działania założone na drugie półrocze nastawione są na podtrzymanie ciągłości aktywności fizycznej dzieci.

Poprzez wykorzystanie różnorodnych form i treści ma zostać osiągnięty cel nadrzędny, czyli wykazywanie przez dzieci chęci do uprawiania aktywności fizycznej.

Sprzyja to również rozwojowi konkretnych umiejętności z zakresu gier takich jak piłka nożna, siatkówka, koszykówka czy piłka ręczna. Położenie nacisku na rozwój celowy umiejętności oraz ich różnorodność sprzyja ogólnemu rozwojowi cech motorycznych u dziecka. Dzięki temu dzieci zyskują samoświadomość celowości ćwiczeń, rozwijając się wszechstronnie.

CELE SZCZEGÓŁOWE

Cele kształcenia
  • Dostrzeganie wpływu grupy na jednostkę.
  • Wyposażenie przedszkolaków w podstawowe umiejętności z zakresu kultury fizycznej.
  • Radzenie sobie z konfliktami.
  • Uświadomienie dzieciom ich możliwości.
  • Znajomość różnych rodzajów ćwiczeń, gier i zabaw.
  • Kształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych ćwiczeń z zakresu aktywności fizycznej.
  • Motywowanie do pracy i osiągania lepszych wyników.
  • Nauka pokonywania zmęczenia i słabości.
  • Określenie kierunku dalszego rozwoju fizycznego dzieci, poprzez ich aktywność fizyczną.
Cele wychowawcze
  • Wszechstronne rozwijanie osobowości.
  • Rozwijanie tolerancji wobec innych osób.
  • Przejawianie postawy szacunku wobec innych osób i ustalonych zasad.
  • Kształtowanie aktywnych postaw społecznych, np. odwagi cywilnej.
  • Rozróżnianie i ocenianie postaw człowieka.
  • Budzenie zdolności do empatii.
  • Kształtowanie u uczniów umiejętności słuchania i rozumienia innych ludzi oraz potrzeby doskonalenia się.
  • Rozwijanie poczucia humoru i zdolności do autoironii.
  • Uświadomienie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
  • Kształtowanie pożądanych zachowań i postaw u młodych ludzi (stosowania zasad Fair Play).
  • Wdrażanie zasad zdrowej sportowej rywalizacji.
  • Wprowadzanie zasad organizacji lekcji.
  • Poszanowanie cudzego mienia.
  • Pomoc koleżeńska podczas wykonywania ćwiczeń.